Bilindiği üzre Fener Rum Patriği Bartholomeus, Lozan Anlaşması uyarınca Türkiye tarafından “Ekümenik” (Dünyadaki tüm ortodoksların ruhani lideri) olarak kabul edilmiyor.
Fakaaat, Patrikhane’nin önünde park edilmiş Bartholomeus’un arabasının plakası, sanki “Ekümenik” sıfatının kabulü gibi.
Görüldüğü gibi, plakada EPB harfleri var. Bunun da “Ekümenit Patrik Bartholomeus”un kısaltması olduğunu söyleyenler çoğunlukta (Tesadüf mü yoksa:-).
Şöyle bir bakalım şu Ekümeniklik tartışmasına:
EKÜMENİK SIFATI İSTANBUL’DAKİ PATRİĞE İLK OLARAK 6’NCI YÜZYIL ORTALARINDA BİZANS İMPARATORU TARAFINDAN VERİLDİ.. EVRENSEL ANLAMINDAKİ EKÜMENİK, BÜTÜN DÜNYAYI KAPSIYOR.. YANİ İSTANBUL’DAKİ FENER RUM PATRİĞİ DÜNYA ÜZERİNDE BULUNAN BÜTÜN ORTODOKSLARIN MANEVİ LİDERİ KABUL EDİLİYOR.
ANCAK, EKÜMENİK SIFATI LOZAN ANLAŞMASIYLA PATRİKLİĞİN ELİNDEN ALINDI.. FENER RUM ORTODOKS PATRİKHANESİ LOZAN’DA SİYASİ VE İDARİ GÖREVLERİ İLE AYRICALIKLARI BULUNMAYAN, SADECE İSTANBUL’DA RUM AZINLIĞA YÖNELİK FAALİYET GÖSTEREN TÜRKİYE CUMHURİYETİ DEVLETİ KANUNLARINA TABİ DİNİ BİR KURULUŞ OLARAK KABUL EDİLDİ.. BÖYLECE PATRİKHANENİN “ EKÜMENİK ” NİTELİĞİ SON BULDU..O GÜN BU GÜNDÜR, FENER PATRİKLERİ TÜRKİYE CUMHURİYETİ YASALARI ÇERÇEVESİNDE İDARİ AÇIDAN EYÜP KAYMAKAMLIĞINA, FATİH SAVCILIĞI’NA VE İSTANBUL VALİLİĞİNE BAĞLI. YANİ PATRİĞİN TÜRKİYE’DEKİ MUHATABI ÖNCE EYÜP KAYMAKAMI SONRA İSTANBUL VALİSİ.
ANCAK, PATRİĞİN PROTOKOLDEKİ YERİNİN BU OLMADIĞI BİR GERÇEK, ÇÜNKÜ, PATRİK BARTHOLOMEOS TÜRKİYE’YE HANGİ YABANCI DEVLET ADAMI GELSE PROTOKOLDE YERİNİ ALIYOR, DÜNYANIN NERESİNE GİDERSE GİTSİN DEVLET BAŞKANLARI TARAFINDAN KABUL EDİLİYOR..
İSTANBUL’DAKİ PATRİKLİĞE EN BÜYÜK DESTEĞİ İSE ABD VERİYOR.. ABD’NİN “UZUN SÜREDİR BİZ PATRİĞİ EKÜMENİK, YANİ TÜRKİYE İÇİNDE VE DIŞINDA PEK ÇOK KİŞİNİN DİNİ LİDERİ OLARAK KABUL EDİYORUZ” AÇIKLAMASI VAR.EKÜMENİK, HHRİSTİYANLIK İLAHİYATI AÇISINDAN İSE “EŞİTLER ARASINDA BİRİNCİ” ANLAMINA GELİYOR.. BU YÜZDEN BÜTÜN ORTODOKS KİLİSELERİNİN İSTANBUL’DAKİ PATRİKHANEYİ EKÜMENİK, DÜNYADAKİ 320 MİLYON ORTODOKS’UN DA PATRİĞİ RUHANİ LİDER KABUL ETMESİ GEREKİYOR.. ANCAK, BU DÜNYA ORTODOKSLARI ARASINDA DA KRİZ YARATAN BİR KONU.. ÇÜNKÜ, ÖZELLİKLE RUSYA’DAKİ VE BULGARİSTAN’DAKİ ORTODOKS KİLİSELERİ İSTANBUL’DAKİ PATRİĞİN EKÜMENİK SIFATINI KABUL ETMİYOR.. VE DÜNYA ORTODOKS NÜFUSU İÇİNDE ÇOĞUNLUĞU RUSYA OLUŞTURUYOR.. YANİ TARTIŞMA SADECE TÜRKİYE İLE PATRİKHANE ARASINDA YAŞANMIYOR.. ORTODOKS KİLİSELERİ ARASINDA DA YÜZYILLARDIR KIYASIYA BİR MÜCADELE SÜRÜYOR.